نگار قزلباش؛ دارچین: شما هم یکی از هواداران برند دیور هستید؟ عطر دیور را میپسندید یا اکسسوریهای آن را؟ شاید هم طرفدار لباسها و کیف و کفشهای دیور باشید. اگرچه این روزها نمونههای تقلبی و به اصطلاح فیک دیور بازار ایران را پر کرده است اما آیا تا به حال فکر کردهاید که دیور چگونه به یک برند لوکس جهانی تبدیل شد؟
کریستین دیور در ژانویه سال ۱۹۰۵ در گرانویل فرانسه به دنیا آمد. گرانویل شهری ساحلی در حوالی نرماندی فرانسه است. کریستین دومین فرزند خانواده ثروتمند موریس دیور بود. او تا ده سالگی در نورماندی فرانسه ماند. در ده سالگی به همراه خانواده اش به پاریس رفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید او در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده بود و پس از آن هم در ارتش خدمت کرد.
او تا سال 1935 یعنی تا حدود سی سالگی، هیچ تجربه ای در طراحی لباس نداشت. نخستین طرحهای او در همین روزها به ثمر نشست. او طرحهایش را میفروخت اما سه سال بعد کارش را با استخدام رابرت پیگرت گسترش داد.
کریسین دیور در طول جنگ جهانی دوم، در جنوب فرانسه خدمت کرد اما دوباره در سال ۱۹۴۱ به پاریس بازگشت و در مجموعه طراحی لباس لوسین للونگ کارش را شروع کرد. کریستین دیور اگرچه برای زنان افسران نازی لباس طراحی میکرد، اما به طور پنهانی به عنوان یکی از اعضای حزب مقاومت فرانسه فعالیت میکرد. همین موضوع سبب شد تا چند سال (تا حدود سال 1945) توسط نیروهای گشتاپو زندانی شود. کریسیتن پس از آزادی، سرانجام در سال ۱۹۴۶ با پشتیبانی مارشال بوساک، صاحب کارخانه پارچه، سالن مد خود را راهاندازی کرد.
دیور یکی از تاثرگذارترین افراد در تبدیل دوباره پاریس به پایتخت و مرکز مد پس از جنگ جهانی بود. او در این دوران با مجموعههای متفاوتی که ارائه میداد، پاریس را به مرکز توجه طراحان مد و صاحبان صنایع طراحی لباس تبدیل کرد.
او در بهار سال ۱۹۴7، مانکنی با نام کارول ارائه کرد که مدل جدیدی بود با شانههای برجسته، رانهای مشخص و کمری باریک. مجموعه بعدی او در بهار سال ۱۹۵۳، لاله نام گرفت. این مجموعه شامل طرحهایی مملو از گل و نقش بود.
مدل ” خط اِی ” ارائه دیگر کریسیتن دیور در بهار سال ۱۹۵۵ بود؛ این مدل با کمری نامشخص و نیمرخی صاف که بر روی رانها و پاها پهن و عریض میشد، به حرف اِی بزرگ شباهت داشت.
او سرانجام در سال 1948 توانست قراردادهای کاری موفق و پرسودی برای تجارت لباسهای خز دار، جورابهای زنانه ساق بلند و عطر را به نتیجه برساند. در این سالها، گالری مد دیور، همچنان در حال پیشرفت بود.
برند کریستین دیور حالا یکی از پرطرفدارترین برندهای لباس، عطر و اکسسوریهاست که در دسته کالاهای لوکس قرار میگیرد. در حال حاضر یک تاجر فرانسوی به نام برنار آرنو مدیریت برند دیور را به عهده دارد. برندهای شنل، گوچی، ورساچه و پرادا مهمترین رقیبهای برند دیور هستند.
گالری دیور، هنوز هم میراث اصلی کریسیتین دیور مشهور است. این گالری در دسامبر سال ۱۹۴۶ در یک خانه شخصی در شهر پاریس تاسیس شده بود. از سال ۱۹۴۷ تا سال ۱۹۵۰ پیر کاردین مدیریت شرکت کریستین دیور را به عهده داشت. توسعه محصولات دیور به خارج از فرانسه از سال ۱۹۴۹ با افتتاح بوتیک عطر کریستین دیور در نیویورک آغاز شد. در همان سال ها دیور توانست 75 درصد درصد صادرات مد از فرانسه را به خود اختصاص دهد.
در سال ۱۹۵۷ دیور پس از سومین حمله قلبی در گذشت و شرکت از خلاقیتهای بینظیر او بینصیب شد. با مرگ کریستین دیور، بخش طراحی این مجموعه با چالشهایی مواجه شد و «جیکوس روئیت» مدیرعامل وقت شرکت دیور، تصمیم گرفت که فعالیت در سراسر دنیا را متوقف کند. اما «میسون دیور» که در ثبات مالی این شرکت تاثیرگذار بود، اجازه این کار را نداد. برای اینکه روئیت بتواند نام دیور را به جایگاه خود بازگرداند، در همان سال جوان ۲۱ سالهای به نام «ایو سن لوران» را برای مدیریت هنری شرکت دیور استخدام کرد.
در سال ۲۰۱۱ شرکت مادر تخصصی برنار آرنو سهامدار اصلی شرکت کریستین دیور شد و ۶۹٫۹۶ درصد از سهام شرکت دیور را در اختیار گرفت. پس از این بحران، شرکت کریستین دیور نخستین دفتر خود را در میلان در سال ۲۰۰۲ راهاندازی کرد.
Join the discussion